fredag, november 02, 2007

Så du tror att du kan dansa

Kanal 5 ska samproducera en nordisk version av So you think you can dance.Och med risk, om inte särskilt stor, för att få äta upp mina ord, så tror jag inte att Kanal 5 är tillräckligt bra på att snurra sina lurviga för att få den här produktionen att leva upp till förlagans rykte. Till att börja med så kommer programmet få leva med att jämföras med originalet, och när det kommer till egenproducerat så finns det bara två stora produktioner som lyckats, Robinson och Let´s dance. Desto fler är misslyckanden som ingen ser, eller som är så skrattretande dåliga att folk beskådar dem för att få sig ett skratt eller två. Top Model är väl det allra bästa exemplet på detta. Jag vidhåller att man, om man vill ta sig an en produktion av detta slag måste försöka göra sin egen grej, just för att komma ifrån jämförelserna. När Floofiller gjordes så var kraven och reglerna så väldigt mycket lägre, där fanns inte en enda deltagare som hade överlevt genom den amerikanska förlagan. Och jag tror inte att de verkligt talangfulla skandinaver, som den nordiska produtkionen är i så desperat behov av, kommer söka sig till programmet. Dessa dansare har funnit andra vägar till en framgångsrik karriär, detta genom att förmodligen flytta utomlands för att utvecklas som dansare och artister. Men som underhållning tror jag säkert att serien kan ha vissa behållningar, även om jag tvekar på om talangerna kommer räcka ända fram.

Inga kommentarer: