tisdag, november 06, 2007

Jag vill härmed passa på att varna alla neurotiska stockholmare för att de den närmaste veckan eller två, med allra största säkerhet kommer ramla över någon praoande högstadieungdom. Jag är väl medveten om att Stockholms skolor är så många att dom säkert har praoveckor mest hela tiden men ny tycks det som om praoeleverna i synnerhet letat sig till Stockholms innerstad. Och jag skulle önska att jag hade ork och tålamod att låta dem pröva sin servicemindedness på mig men då tålamod är något varken jag eller min far har något övermått av, så hemfaller jag ganska snart i att sucka djupt åt eländet istället.

Gårdagen var med andra ord en pärs. Jag fick börja med att stå i kö på SF Sergel i vad som kändes hundra år, då det bara fanns två öppna kassor och biträdet jag valt inte var den vassaste kniven i lådan. Sedan följde ett besök på Wedins då jag åskådade en praoelev som ordinarie personal mest lämnat åt sitt öde och som bäst stod och försökte gömma sig i ett hörn. Och på Kulturhuset, där fick jag den blaskigaste latten i stada,serverad av en försynt och mycket blyg tonårsmus. Henne kamrat stod mest i vägen och visste inte vad han skulle göra. Ja, men så låtsas i alla fall att du vet vad du håller på med, då invaggar du folk i en falsk trygghet. Det har jag gjort sen första dagen jag gav mig in i leken, och ingen har synat min bluff så här långt.

Ska det verkligen vara så att vi vanliga döda ska vara beredda att pröjsa 33 kronor för en latte som är vedvärdig bara för att någon snorunge ska få tillfälle att läras upp till vad som kommer vara hennes eller hans extrajobb för resten av grundskolan?

Inga kommentarer: