torsdag, november 08, 2007

Det var tänkt att jag skulle illustrera detta inlägg med en helt idiotisk reklam från tunnelbanan. Men det var för mycket folk i tuben för att jag skulle våga hala fram min kamera.Reklamen, som riktar sig till ungdomar som vill plugga utomlands, ska locka dessa till en mässa med representanter från olika skolor och universitet närvarande. Detta med orden " En mässa för DEG som funderar på att studera utomlands" eller något i den stilen. DEG. Inte dej eller dig. DEG. Skulle lätt kunna misstolkas som ett försök att vilja kommunicera med ungdomarna på deras villkor och slänga sig med koola fräcka slangord för pengar. Att man kan ansöka om DEG för att få plugga utomlands. Att det kostar väldigt mycket DEG att plugga utomlands. Vad vet jag. Helt galet att ingen rättat till detta misstag är det hur som helst. Och framförallt väldigt pinsamt.

När jag åkte tbanan idag så satt det ett äldre par i fyran bredvid. Dessa två satt snett mittemot varandra och yttrade inte ett ord på två hållplatser, jag förstod inte ens att de var i sällskap med varandra förrän mannen, efter rätt många minuter frågar kvinnan om hon kan sy fast ett kardborreband på hans morgonrockskärp. Jag fann hela situationen minst sagt absurd. Just för att jag inte förstod att dom var i sällskap, och jag därmed antog att han där och då helt plötsligt uppmanade en vilt främmande människa att sy hans morgonrock. Situationen blev än mer underhålllande då kvinnan inte verkade särskilt road av att prata om huruvida hon kunde sy dit ett kardborreband eller inte, utan så snabbt som möjligt försökte byta samtalsämne. Detta medan mannen envisades och undrade var man kunde få tag på kardborre och om han, eftersom att kvinnan visade sådan motvilja till att hjälpa honom med detta, kunde hitta ett hos den skräddare han tänkte antlita för uppdraget.

Jag är satt med en förbannelse. En förbannelse som gör att varje konsert jag köper biljett till, eller ens tänker tanke att se, kommer bli inställd. Detta hände med den första Bone thugs konserten i somras, den andra förra månaden och nu också Gentlemankonserten jag tänkt besöka i lördags. Gentleman har turnerat för flitigt och åkt på en infektion. Så går det när man överanstränger sig och inte ägnar sig tillräckligt åt röstvård. Så nu är jag visserligen 300 kronor rikare, men också vad jag hade hoppats på kunde bli höstens bästa konsertupplevelse fattigare. Frågan är vad jag ska lägga pengarna på istället. Ett par nya jeans, skor eller bara en redig fylla ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha jag ville också fota den där annonsen häromdagen, men vågade pga allt folk. Deg. Jag säger då det.

Förresten: jag röstar på en redig fylla.

kick ass sa...

var får man tag på jeans för trehundra spänn?

hjälp. jag tror att jag ligger i farozonen att bli som gamla paret. ibland vill jag inte prata på vagnen/tunnelbanan bara för att jag vet att allt jag säger kan höras av alla som jag inte pratar med. jag är skitkass på att prata om ingenting!