lördag, maj 30, 2009

Vybz, Busy och Movado

ps, vad är dealen med Vybz Kartel - More Life, och de andra nya Vybzarna. Bra men slarviga och? innerliga?


För mig är grejen med Vybz, Movado och Busy att de gång på gång tycks ligga bakom de bästa cutsen på de bästa rytmerna. De är slarviga, men vinner på att de samtidigt är innerliga och väldigt väldigt charmiga. Det är långt ifrån välgjort, men om det är något som kan vinna på att vara lite opolerat är det dancehall, i alla fall om ni frågar mig. Just nu lyssnar jag som en idiot på dessa två låtar, jag har helt gett upp tanken på att gilla låtar i den takt de ges ut, jag har upptäckt att jag ändå upptäcker musiken förr eller senare. Låtarna hittar fram till mig förr eller senare, även om det så innebär att en låt jag avfärdar nu, kommer vara den jag spelar som mest om tre månader.Det tycks vara fullkomligt oundvikligt.Jag kämpar mot den delen av mig som ständigt vill ha koll och känna till det nyaste och senaste, för det är ingen vits när vissa är så produktiva som Vybz och Movado. För mig är huvudsaken att jag upptäcker låtarna, inte när jag gör det. Berikar låtarna, med sina texter och sin musik mitt liv är det nog.



Inga kommentarer: