torsdag, januari 10, 2008

Jag hör till en av dem som blev förvånad över hur bra betyg Fredrik Strage gav Arn. Eftersom jag själv skulle se filmen med min familj på juldagen så önskade jag innerligt att den skulle vara uthärdlig, men visste samtidigt att sannolikheten att den skulle vara det var väldigt små.

Filmen är riktigt usel. Mycket för att manuset är en veritabel katastrof. Vissa skådespelare, som då främst bibbi andersson, kommer undan med hedern i behåll, trots att även hon spelar över å det grövsta. Men hon spelar över på ett välbekant teatralt sätt, som ändå upplevs som trovärdigt. När Fanny risberg gör det, eller tippenmorgan för den delen, är skämskudden inte långt borta.Filmen hade kunnat bli bra, och jag tror mig ha en ganska god uppfattning om vad man har velat skapa. Men i samma stund som arn svingar svärdet för första gången, och räddar en mö i nöd, då känns det mer som ett lavj från medeltidsveckan i visby, än som en av de dyraste filmerna i svensk filmhistoria.

Det känns som producenterna och manusförfattaren valt en gyllne medelväg, i ett försök att erbjuda så väl dem som läst böckerna och älskat dem, som hela övriga publiken något att njuta av, och det är lite därför som det är så katastrofalt!

Det är därför så befriande att idag läsa Strages avbön. Även om han fortfarande inte toksågar filmen så erkänner han att han nog var alldeles för generös och ger pengarna tillbaka. Rätt ska vara rätt.

Inga kommentarer: