onsdag, oktober 03, 2007

Shayne Ward och hiphopsmurfen

Shanye Ward har gjort en låt som hade den släppts i maj kunnat bli sommarens verkliga plåga. Men av någon outgrundlig anlendning släpps If it´s ok with you istället nu. En plåga har den blivit likväl, kanske bara en lite mindre sådan.

I ett led att nå framgångar har Shayne gjort som så många andra innan honom, nämligen tagit hjälp av den kanske största doldisen, men väldigt ofta anlitade,allas vår hiphopsmurf. Genom åren har han hörts på låtar med Kanye West, MOP, men framförallt har han samarbetat väldigt nära med Akon.
Jag förvånas över Shaynes samarbete med hiphopsmurfen därför att Shaynes tidigare låtar placerat honom i flickidolsfacket, med gulliga ballader om hur jobbigt det är att vara kär( kort sagt låtar som man stretchar till på gymmet). Kanske är samarbetet med hiphopsmurfen en del i arbetat att bredda allmänhetens uppfattning om Shayne.Vem vet?

Låten osar dock av försök till streetcred då den inte bara gästas av hiphopsmurfen, utan videon dessutom innehåller dans och strandraggning av klasiskt manér. Och jag kan inte låta bli att tycka att låten är bra, även om jag skäms förfärligt över det. För när man tar ner den i små små bitar är det en väldigt dålig låt. Hur någon som uppenbarligen är född och uppvuxen i England inte kan uttala thank utan får det att låta som sänk är för mig en gåta. Visst, Shayne, sänk min mamma allt du vill.

Varje gång jag hör låten är det en strid mellan viljor, en som vill släppa loss och dansa, en annan som står och muttrar över hur jobbigt det är Shayne vill sänka mamma. Aldrig tidigare har en låt gett mig såna skamkänslor, ett sällan tidigare skådat guilty pleasure med andra ord.

3 kommentarer:

Anonym sa...

han sjunger saint your mother, inte thank ;D

Anonym sa...

Säg inte att han sjuger fel, han gör olka låtar och det ska du accpectera och inte bara skriva: Åhh, shayne ward måste bättra sej, det finns för fan människor som älska han, som jag !!! Jag blir så jävla förbanad !!!! Skriv nått vettigare inte bara kretik. Tänk på det !

Anonym sa...

Jävla manshora