lördag, december 12, 2009

Väcker tigern i dig

På torsdagen toppade Aftonbladet för första gången sedan början av veckan med något annat än Tiger och hans äventyr ( Bra titel på porrullen som garanterat kommer komma (!)). Det var som om första akten var slut, och och nu har Aftonbladet inlett andra akten. Vem kan det finnas kvar som man kan klämma på en kommentar? Jo, Annika Sörenstam. Vill vi veta vad Annika Sörenstam tycker, och i så all varför? För att hon är golfare? För att hon är svensk?

Jag börjar tröttna, inte så mycket på rapporteringen i sig, som hur rapporteringen ser ut. Moraliserandet och fördömandet. Jag förstår inte varför folk tar sig rätten att sitta och uttala sig om vad som är rätt och fel i det här fallet? De har noll och ingen insyn i Tiger och Elins relation, och inte heller i Tigers relation med alla de här kvinnorna. De vet ingenting. Ändå säger de saker som att Elin MÅSTE lämna Tiger. Näe, hon måste ingenting, och du måste inte sitta där och säga att hon är dum i huvet om hon bestämmer sig för att förlåta honom och stanna kvar hos honom. Hur kan folk vara så dumma att de tror att de kan sätta sig in i hur hon resonerar, och dessutom inbillar sig att hon resonerar precis som dem. Stannar Elin hos Tiger ser jag inte henne som något offer. I min värld kommer hon då uppfattas som en förmodligen ganska smart, beräknande kvinna som har förmågan att förlåta någon hon älskar, för att han gjort något hon uppfattar som nästintill oförlåtligt. Hon kanske stannar för pengarna, eller kanske för att hon älskar honom, men själva poängen är att vi aldrig kommer få veta.

Och så de här kvinnorna. De är tydligen fula, osmakliga, okänsliga horor allihopa. Men jisses. Går det inte att nyansera den bilden en aning. Vissa av dem har tagit emot pengar för att hålla käften, och jag är inte dem som skuldbelägger dem för det. Vi pratar om kvinnor som förmodligen aldrig skulle tjäna de summor Tiger erbjudit dem, om de inte sålde sin kropp eller liknande. Det handlar inte om bristande moral, det handlar om att de är smarta. Ingen som inte har varit i en liknande situation har rätt att uttala sig om hur fel det är.

Och så allt det här om att de borde tagit ansvar. Vad har dom för jävla ansvar? Seriöööööst? Jag förstår inte? De kanske ville knulla med Tiger för att han var assexig? Alla vet inte vem Tiger är, alla vet inte att Tiger är gift. Om en kille stöter på mig och attraktionen är ömsesidig, ska jag dra fram ett tjugofrågors formulär om hans civilstatus och familjeförhållanden? Det kan nog förstöra stämningen en aning. Att hålla på och skuldbelägga de här brudarna är ju bara så korkat. I min värld har de inte gjort något fel. Sen att somliga av dem är korkade nog att tro att det för Tigers del handlat om mer än sex, de får stå för dem. Man lär väl av sina misstag, eller så fortsätter man göra dem tills man lär av dem. Otrohet kan handla om så mycket olika saker, och det är just den nyanseringen jag verkligen tycker har saknats i rapporteringen. Det kan handla om sex, om makt, om kärlek. Inte förrän vi vet, vilket vi förmodligen aldrig kommer göra, är det lika bra vi låter bli att prata om saken som om vi visste vad vi snackade om.

1 kommentar:

Janne sa...

Vad blir det ikväll då?