söndag, december 13, 2009

Mer om latmaskarna

Mna kan tycka att de som gör en gastric bypass är latam, korkade människor. Men det jag främst vänder mig emot, det är att dessa människor tycks ha så liten inblick i sitt ätande. Man blir inte så tjock som dessa människor bara så där, utan någon som helst rimlig förklaring. Oftast finns det psykologiska förklaringar, men det är dessa människor för fega för att våga möta, eller erkänna för sig själva. Det är därför jag har sån liten tilltro till att gastric bypass verkligen kommer göra någon skillnad. Det kanske behandlar symptomen men inte själva orsakerna till sjukdomen. Jag säger inte att alla som genomgår en operation kommer gå upp i vikt, men jag är övertygad om att de kommer ha ett problematiskt förhållande till mat och ätande, så länge de inte söker hjälp av terapueter eller psykologer.

Inga kommentarer: