måndag, december 28, 2009

Lojalitet

Jag fascineras väldigt av blind lojalitet. Eller av människor som kräver total lojalitet av alla eller somliga i sin omgivning. Som förväntar sig att man ska ställa upp i vårt och torrt men inte ställer samma krav på sig själva.

Oftast är det ju sjukt smarta, väldigt manipulativa människor som beter sig så här. Och svaga, karaktärslösa människor som är så lojala och aldrig säger ifrån eller ifrågasätter. Inte nog med att de är smarta och manipulativa, de är också väldigt passivt aggresiva. Får de inte sin vilja igenom kan de aldrig bara säga rakt ut som det är, det får man höra någonstans mellan raderna, men det är så listigt förpackat att man aldrig riktigt vet om det verkligen är riktat mot en själv, eller mot någon annan. Man blir med andra ord galet paranoid.

Ibland kan jag ändå avundas de där människorna som vågar vara så där krävande. Jag önskar att jag hade människor jag kunde räkna med i alla lägen, som alltid skulle finnas där. Men mina erfarenheter har lärt mig att man aldrig kan lita på någon. Livet är alldeles för oförutsägbart för att jag med hundraprocentig säkerhet ska kunna säga att mina närmaste vänner verkligen kommer finnas där när det krisar. Nu kanske någon tycker att jag borde välja mina vänner med större omsorg, men det handlar inte om att jag har dåligt omdöme, jag är bara inställd på att precis vad som helst kan hända.

Det finns en tjej vars blogg jag läser. Hon är omringad av jasägare. Alla hennes vänner med kanske något undantag, är så lojala att jag häpnar. Hon har skrämt dem till lojalitet. Det är så ofattbart skrämmande, men samtidigt väldigt fascinerande. Jag frågar mig hur hon gör. Jag vill veta alla hennes små hemligheter. För det är ett intrikat spel att få människor att ge upp sin personliga integritet på det där viset.

För det är ju just det. Lika mycket som jag önskar att jag har vänner runt mig jag kan lita på mig, lika mycket vill jag ha människor runt mig som har integritet och vågar utmana mig. Vissa kanske inte ser någon motsättning mellan dessa bägge drag, men det gör jag. För de gånger jag hamnat i situationer då folk förväntat sig lojalitet av mig, men jag svarat med att värna min egen integritet, har det alltid slutat med att vi gått skilda vägar.

1 kommentar:

Kassie sa...

Har stött på denna typ och jag kan säga, de lyckas INTE alltid behålla sina vänner hundraprocentigt. Snarare springer folk när de får chansen. Sad but true. Dessa människor är nog ganska.. ensamma i sina hjärtan och panikslagna över risken att bli lämnade. Därför vågar de inte ens bli ifrågasatta.