onsdag, augusti 15, 2007

So you think you can dance

Egentligen är ju alla typer av tävlingar i grund och botten djupt orättvisa så vad jag tänker skriva är väl inte direkt någon nyhet. Men det finns inneboende element i So you think you can dance som gör att alla inte tävlar på samma villkor. Element som samtidigt med all önskvärd tydlighet visar vem som faktiskt kan dansa och inte.

Jag har hunnit tänka lite på det här sen gårdagens program och kommit fram till följande. Även om det har blivit mycket bättre bara den senaste säsongen så är det emellanåt, om det tävlande paret aldrig dansat standard förut, nästan outhärdligt tröttsamt att se dem dra varandra fram och tillbaka över den där scenen. Men samtidigt så är standarddanserna en nödvändighet för att de visar vem som verkligen kan ta en koreografi och göra det till något eget och unikt, det vill säga till dans. Som den quickstep Lacey och vad nu hennes partner heter igår genomförde. Jag somnade inte, istället blev jag glad och kände mig underhållen! Vilket ju är hela poängen.

En annan sak jag har svårt för är det faktum att koreograferna gör så ojämna danser till de tävlande paren. Jag tycker man kan märka att insatserna höjts rejält och att vissa koregrafer verkligen gör sitt yttersta för att göra danser som verkligen är unika, underhållande och väldigt väldigt gripande. Då tänker jag framförallt på Mia Michaels och Wade Robson. Och just för att dessa är så bra tycker jag mig kunna skönja en viss revanschlust hos de andra koregraferna som har danser som inte lika mycket handlar om den typen av uttryck. Och för dessa gäller att bli tilldelade ett par som kan ta en dans som kanske inte är mycket för världen och sedan krama musten ur den.

Igår tyckte jag som vanligt att Mia Michaels koreografi var underbar och fick mig så klart att inse vilken grym dansare Shauna, tycker inte direkt hon imponerat tidigare. I Michaels nummer var hon suverän och det var nästintill pinsamt hur lite Cedric dansade. Hade han funnits där med samma närvaro som hon hade numret lätt blivit lika bra som det Lacey med partner gjorde första veckan.Nu landade det istället som ett av de bättre numren i gårdagens program men inte det bästa.

Inga kommentarer: