lördag, januari 16, 2010

Guidos & Guidettes



Jag vet. Han är inte snygg. Han är söndersolad amerikanskitaliensk stekare som förmodligen mest lyssnar på äcklig house. Men ändå.Det är något med honom. Jag känner mig dragen till honom.

Nu är det väl ingen som ens vet vem människan är. Det här är maffiabossen John Gottis barnbarn, Carmine. Alltså. Han heter Carmine! Och han är min favoritguido.

Jag skulle gissa på att Growing up Gotti bara var en liten liten fingervisning om vad som komma skulle. För just nu visas Jersey Shore på MTV och det är en serie som ytterligare utforskat Guido-fenomenet, men också fått väldigt mycket uppmärksamhet.

Hela programidén är att samla åtta guidos i ett strandhus i New Jersey under två sommarmånader. De får jobba i en tröjbutik för att tjäna sitt uppehälle. Vad som händer är att folk slåss, super och raggar om vartannat. Det är som Big Brother blandat med Real World, med den lilla twisten att alla tillhör samma subkultur.

Jag har försökt komma underfund med varför jag gillar Jersey Shore. Om det är dekadensen. Om det är effektsökeriet. Men näe. Det är bara oerhört fascinerande att beskåda den bilolycka till underhållning som den här serien ändå är. Se den på MTV.com

3 kommentarer:

Rabbi von Sydow sa...

Jersey Shore har jag missat (får exem av MTV) men denna ska jag kolla in, lite snabbt!

Guidos är kul, och var ju på tapeten för ett par år sen, som internetfenomen, typ are they 4 real?

Tycker de påminner mer om kickers än stekare, i sinnet.

Och det är ju (väl) brunkräm som gäller, och inte solarium!

Men house kanske de lyssnar på, fast är det inte mer trancehits?

Jo, han på bilden och de andra minns jag från den serien.

Fick btw brun utan sol/lotion från L'Oreal häromdagen (av en slump) fick den gratis) och tänkte då på dessa Guidos. Jepps, jag e brun nu haha! Lite.

Eveliina Kokko sa...

nja, det är ändå lite för mkt finskjortor och skumpa för att vara kickers, även om det saknas andra element av klass för att det ska vara helt stekare.

i jersey shore har några av killarna en grej de kallar G T L, gym tan and laundry. alltså först gymmet, sen solariet och sist kemtvätten, och då är det ändå mitt i sommaren. de solar alltså hellre solarium än ute i riktiga solen. säger väl allt.

en av killarna är dj och han spelar allt från house via techno till trance. det är blandat kompott, och det är ju just det som gör dem lika stekarna i viss mening för när det kommer till musiken föreställer jag mig att de skulle älska tennisveckan, visby under sthlmsveckan, och troppan.

Rabbi von Sydow sa...

Långa svar! :D

Ja, tänkte på det, men typ kickers-stekare då!

...eller tönt-brats? hehe

GTL, ja jösses.

Ja, de skulle nog gilla tennisveckan och troppan och stockholmsveckan, haha, det vore en syn, hur det skulle funka för dom där. Kanske halvok?