måndag, juni 08, 2009

Litet utbrott



I de allra flesta fall görs covers på låtar som redan varit hits, det är lite hela poängen att köra på ett vinnande koncept. Därmed inte sagt att låten man gör om är bra,men i de allra flesta fall så. Sen finns de låtar som bygger på att de blir framgångsrika för att de är så oväntade covers. Jag tror att det är det herrn här ovan vill försöka åstadkomma. Men då tycks han ha bortsett från att låten inte var bra i originaltappningen heller, och att hans cover, om än lite originell, inte är särskilt iöronfallande. Utan väldigt intetsägande, och väldigt mycket sämre än originalet. Sånt här funkar när det är Travis som gör om Britney Spears, men det tangerar alltid på gränsen.

Sen blir det ju inte bättre av att videon suger den fetaste äckligaste ballen jag kan tänka mig. Hur i hela världen pitchade man den här idéen? Jomen, vi har den här killen som sitter och plinkar på sin gitarr och så dansar en tjej vi sprayat i guld i bara bikini. Och sen kommer alla hennes kompisar också och dom blir bara fler och fler och sen anfaller dom honom och då börjar det komma ut honung ur munnen på honom. Jag tycker den är direkt motbjudande. Det enda tilltalande med videon är tjejens lugg. Sån lugg ska jag också har när jag sparat ut mitt hår.

I övrigt är jag så fruktansvärt less på överexploateringen av hud i musikvideos, eller inom populärkultur i allra största allmänhet. Det tycks aldrig finnas där för sin egen jäkla skull, utan allt beskådas med en manlig blick, till och med som kvinna har man fått eller tillskansat sig en manlig blick, och det äcklar mig å det grövsta. Det började med Ciaras LoveSexyMagic video, som följdes av nakenbilderna på Rihanna och Cassie. Nu känner jag att det börjar stå mig upp i halsen. I synnerhet eftersom jag läser blogg efter blogg som går ut på att man snackar om hur "heta" de här tjejerna är. Hur sexighet är det man tycks eftersträva i allt man gör. Att det gäller att vara "katt" framför allt annat. Jag vill inte vara katt, jag vill inte vara het. Jag vill framförallt få bestämma när och hur jag är sexig, inte behöva hämta en bruksanvisning på Youtube genom att kolla på Ciaras video. Lägg ner!

Inga kommentarer: