torsdag, juni 25, 2009

Bounce med Beenie Man



Det är ju egentligen emot mina principer att bädda in dutubklipp med stillbilder och collage men jag tycker inte det är så illa i det här fallet, och gör därför ett undantag.

Så till låten. Eftersom jag går och drömmer om att bli dj har jag den senaste dagen funderat över vilken låtordning jag skulle välja om jag skulle spela den här och kommer inte fram till något. Bara att Beenie Man blir sist ut, men sen är det jämt skägg mellan Vybz och och Lady Saw. Om det inte vore för att Mr Vegas har en liten unge som bräker i refrängen som gör att den också är med i matchen. Men så har Lady Saw två cuts på rytmen så hon skulle nog få gå först ut med Bills, sen Mr Vegas, sen Vybz och sen hon igen och så sist Beenie.

Beenie kommer ju för övrigt till Stockholm om ett par veckor, och bara därför har jag helt och hållet lagt om mina semesterplaner. Näe, inte bara därför. Jag har shoppat för mycket nagellack och har inte som planerat råd att åka till Summerjam. I synnerhet inte eftersom Festivalbussen ställde in sin resa, så jag inte kan komma dit med andra medel än sälja mig dyrt till något tyskt lågprisflygbolag. Därför åker jag efter helgen norrut, och planerar vara där tills jag tröttnar, och magrat tillräckligt för att orka se storstaden igen. Meterologen på Tv 4, inte Tone, lovade att högtrycket skulle hålla i sig nästa vecka, så det är väl bara att sätta sig på en buss och hoppas att tolv timmar på helveteskapet inte känns för outhärdligt. Väl framme i skogen tänker jag måla, hoppa hopprep, basta, läsa, skriva mitt standupmanus, drömma ännu mer om att bli dj, lyssna på Sommar, och förmodligen gräla alldeles för mycket min pappa.

Men sen kommer jag alltså tillbaka lagom till att Beenie Man spelar på Grönan. Om han inte spelar Frame I&I ( Jonkanoo riddim), eller för den delen hans cut här ovan, så vet jag inte vad jag gör. Eller förmodligen skriver jag väl en vädligt indignerad recension av konserten och sväljer förtreten genom att trösta med mig att jag i alla fall fått se honom överhuvudtaget.

Men är inte Summer Bounce sommarens rytm? I min värld, befolkad av ingen mindre än mig själv, så är den det. Och det blev den idag då jag efter många om och men hittade den för nedladdning. Jag är helt salig, den har gått på repeat i några timmar, och jag överväger att ta med mig en kopia av den till såväl Mama Africa som Trinity i helgen bara för hinta om att jag inte tycker de spelar tillräckligt aktuell musik. Med betoning på aktuell, för en rytm som kom för en månad sen, är den fortfarande ny? I ett kallt nordiskt land i norra Europa så är den ju fortfarande det, och kommer så förmodligen fortsätta vara fram till kanske nästa höst då den äntligen blivit uttjatad.

Inga kommentarer: