måndag, september 24, 2007

Tv 6 visade Goodfellas i torsdags. Jag älskar den filmen och kommer nog aldrig tröttna på att se den. Det är en av de bästa filmerna som någonsin gjorts och nog den bästa maffiafilmen jag någonsin sett. Jag älskar den för att allt är tiptop. Manuset, regin, agerandet, kostym, scenerier och miljöer. Allt är gjort men inget annat är perfektion i åtanke. Varenda liten biroll görs med sådan finess att man som åskådare nästan inte ens vågar blinka av rädsla för att kanske missa något för handlingen helt avgörande. Lorraine Bracco spelar galen, hysterisk maffiafru på ett sätt som sedan filmen gjordes aldrig överträffats. Och så den helt makalösa, underbara, magnifika Debi Mazar, vars ögn jag aldrig kan få nog av. När kommer hon få en riktigt bra huvudroll egentligen, hon är grym i de roller hon gör men de är ju alldeles för små!Samma gäller för Illeana Douglas, hon med dom galna ögongen som gästat Six feet under. Fram för större roller åt dessa två tack! Och så är kamelkroken,e 24-årig Michael Imperoli med, och blir skjuten i foten och allt! Hur jäkla klockrent är inte det?

När jag ändå är inne på maffiafilmer måste jag säga sälla mig till kören av människor som tycker att Sopranos är så underbart nu. Svårt att säga om det är den totala brist på gubbarna som gör att man nu tycker varje sekund är helt ljuvlig. I går visade Paulie återigen att det här med hämnd är hans grej, inte gå och älta något, vänd bara upp och ner på gräsmattan och låt det vara bygones sen. Om det ändå vore så lätt.

Inga kommentarer: