måndag, juli 31, 2006

Informer vs Chori Chori

Okej. Året är 1992, jag är tio år och har ett lila flickrum på Falkgatan 21 i Skellefteå. Jag plöjer Sune och Bertböckerna med en väldig frenesi. Varje lördagmorgon lyssnar jag på Morgon med Mark efter en frukost av Oboy och mackor.Och någonstans där spelas Informer med Snow. Där och då grundmuras ett långt ifrån ytligt intresse för musik som låter som den låten. Jag orkar inte bry mig om er som säger att det inte ens är hiphop. Jag orkar verkligen inte. För mig där och då och här och nu var det början på allt. För 1996 kom The Score med Fugees och sen spelade MTV California Love med Tupac och och och och...Mer än tio år senare har jag hunnit inse att Informer inte ens är bra men eftersom den är av sådan betydelse för vad jag gillar idag så älskar jag den med en fånig innerlighet. Och gråter blod när en av de artister jag har absolut svårast för just nu bara tokslaktat början på allt. I sin nya singel Chori Chori begår Arash ett helgerån jag aldrig kommer förlåta honom för. Det finns inga förmildrande omständigheter att ta till i hans försvar. Artister ska hålla sig från att bara låna så där och inse att det inte är annat än tragiskt när dom lånar av låtar med decennier av minnen som inte ens tillhör den genre de själva sällar sig till. Det enda rätta nu är väl att se till att låten floppar men eftersom dom ju lånat av Informer som ändå har ett visst nostalgiskt värde för vissa så kanske får den en liten rotation. Till min stora fasa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag inte håller med dig till fullo. Ja, jag var en av dom som faktiskt köpte fullängdaren 12 inches of snow (som inte ens var 12 inch utan cm bred....) och ja, det är heligt. Men jag tycker det är så sött när dom så obehindrat slaktar sönder, dissekerar och skapar något som i för sig i praktiken är identiskt, men ändå så skrämmande nyskapade(?). I varje fall om man jämför med Snow, för det var och är en riktigt horribel låt musikaliskt. Och i likhet med andra artister som borde glömmas hellre än minnas (Kris Kros, Cranberries och Lisa Ekdahl t.ex.) skapade han en hel platta på vilken alla låtar lät precis likadana.
Så all heder åt Arash som dammar av gamla minnen jag helst vill glömma.
Kram, god natt och tack för den här gången.
/Anders