lördag, juli 29, 2006

På tv igår pt 2

Okej. Så romarna i Rome pratar brittisk engelska. Och amerikanarna i Berlinblockaden pratar tyska. Gissa vad man kan svälja så fasligt mycket enklare? Och hur retsamt det är att man kan svälja just det bara för att man är så anglofiliskt indoktrinerad att man på största allvar, om man, som vissa är, vore korkad faktiskt skulle tro att folk pratade engelska i så väl romarriket(Gladiator,Rome) som Nazityskland ( Schindlers List).

Igår så hamnade jag för första gången någonsin framför den brittiska serien Svindlarna som visas på Svt runt midnatt. Och jag är nog lite kär. För svindlarna är en brittisk lightversion av Oceans Eleven. Men i underbara små entimmesepisoder. Okej att dom i Svindlarna bara är hälften så många. Men den gamle gubben är rätt rolig och kan emellanåt spela lika gott som alla de gubbar som är med i OE. Och så har dom en snygg tjej, en korkad smart fulsexig kille, en svart snajdig kille, en medelålders man som ska låtsas vara bra på teknikprylar. Bäst är att när man inte har någon som helst koll på skådisarna så bryr man sig inte om vilka de är och då på allvar kan se om de överhuvudtaget kan agera. Igår lyckades dom överhuvudtaget inte svindla sig till så mycket som en pund. Men det var okej ändå, bara för att jag överhuvudtaget lyckades upptäcka serien alls.

Kollade så klart också på CSI. Det har varit något av en stående attraktion hela sommaren. Och visst är det underhållande men för mig som kollar på såväl Las Vegas som Miami har börjat notera att produktionsbolaget som gör serien återanvänder sina statister, eller de mindre rollerna. Antagligen ett sätt för producenterna att slippa sitta och titta på ändlösa band av provtagningar med actor/waitresses men det gör ju att illusionen om att CSI överhuvudtaget skulle finnas på riktigt och jag om jag nu fick för mig att begå ett brott i Miami kanske skulle stå öga mot öga med Horatio Crane helt försvinner. Och så vill jag inte ha det.

Såg just andra avsnittet av Beach Girls på trean och håller med om exakt allt som står i senaste Nöjesguiden. Sam Seaborn, jag menar Rob Lowe, ser ledsen och bekymrad ut när han inte låtsas vara lite kool tonårspappa. Dottern är söt och har så klart en blond och en rödhårig vännina. Själv är hon så klart brunett. Jag fattar inte att man inte kan komma på något nytt. Behöver jag säga att den rödhåriga är den som har sex med en tio år äldre kille? När kommer vi någonsin se en grupp tjejer utan att behöva sakna, eller för den delen notera, den mörka tjejen?

Inga kommentarer: