onsdag, juli 26, 2006

Mr Romance vs Människornas stad 0-1

Jag trodde botten var nådd när Kanal 5 visade dokusåpan som gick ut på att en tjej skulle åka på westernsafari med tio killar och lista ut vem av dem som var straight nog för att få henne. Och killstackarna, som några av dem var gay, skulle göra sitt bästa för att spela straighta. Än värre påfund finns dock då nu Kanal 5 ikväll i Fotbollsfruars frånvaro visade första avsnittet av Mr Romance. Trots att jag lovat mig själv att inte ägna dyngan så mycket som en sekund av min dyrbara tid så sitter jag ändå där och tittar på skiten. Bara i korta fragment, men fragment tillräckligt långa för att jag för vad som kan vara all evig framtid kommer hålla mig borta från allt vad amerikanska dokusåpor vill säga. Serien var helt gräslig. Det enda som skulle kunna ha något som helst underhållningsvärde skulle vara exakt hur jäkla fånig serien är och exakt hur jäkla tillgjorda, ytliga och intelligensbefriande deltagarna är. Det och de få sekunder som Mr Romance himself, Fabio, syns i bild. Hans engelska är fortfarande så där men han lever sannerligen upp till mytbilden av sig själv. Även om han är långt ifrån min typ.

Så mycket roligare då att se den brasilianska serien Människornas stad. Den är varken fånig eller ytlig. Den är levande och intensiv och charmig! Så klart lever den inte upp till föregångaren Guds stad men det hade man kanske inte kunnat vänta sig av en serie som inte ens har en tiondel av budgeten som filmen hade. Baile funken gör mig galen och höstens danskurs ligger alldeles för långt fram i tiden. Att serien visas så här på sommaren kanske bara är för väl, annars skulle jag avundas dem alldeles för mycket. Men att visa den så sent är fortfarande oförståeligt då jag tycker att serien bär alla drag av en ungdomsserie. Eller vad SVT väljer att "ungt tilltal". Men så har ju jag ingen som helst förståelse för tablåläggare av idag, och kommer väl aldrig ha antar jag.

Inga kommentarer: