söndag, december 19, 2010

101218

När jag var i Vällingby i tisdags och rekade julklappar till mamma och mellandagsreafynd var det en man som apropå ingenting frågade mig på finska om jag hade en cigarett. Apropå ingenting. Han kom från ingenstans och ba har du en cigg. Och min reptilhjärna reagera på en gång, så snabbt att jag faktiskt blev förvånad själv, och svara den jag röker inte. Och han ba bra det ska man ju egentligen inte. Och sen gick jag till tunnelbanan. Jag får hela tiden höra att jag inte ser speciellt finsk och nej vi gör inte det i vår släkt. Pappa har en judekran, jag har olivhy och är en klassisk whotey ( white girl with a booty) så det här tog mig helt på sängen. Men jag ser tillräckligt finsk ut för att en gammal gubbe, tillika expert, ska kunna pricka in mig i en klunga. Sen bor det ju absurt mycket finnar i Vellikylässä så han kanske bara chansade. Men i alla fall.

Inga kommentarer: