tisdag, april 06, 2010

Höjden av snålhet

Jag bor som bekant på korridor. En av mina grannar är en nysvensk från Norrköping eller något annat köping som flyttade in för ett tag sen. Han är över 30 och precis färdigutbildad och varje gång vi ses gnäller han över att han blivit nobbad av ytterligare en arbetsplats, detta trots att han kan femhundra språk och har dubbel examina. Problemet tror jag snarare är att han är mer eller mindre menlös.

För vad ska man annars tro om en människa som istället för att åka till närmaste inredningsbutik och köpa en ugnsform i lagom storlek vill låna den jag har? Han frågade försynt om jag hade en, och om han kunde få låna den. När jag se sa att den kostade 30 spänn på Ikea, och sa att Ikea låg i Barkaby och Kungens kurva häver människan ur sig att han nog inte orkar. Han kommer ju ändå inte använda den så ofta! Inte heller dög det att gå till Duka, Clas Ohlsson eller Åhléns. Nämen, jag tror jag hyr ut den för fem spänn. Tio kronor och han slipper dessutom diska den.

Inga kommentarer: