måndag, november 16, 2009

I want your lovin, I don´t want to be friends



Ägnade stora delar av gårdagen åt att försöka ta ner den här videon, texten, och hela fenomenet Lady Ga Ga, i bitar och tänkte nu försöka återge lite tankar som väcktes.

Om vi börjar med videon. Den är helt obegriplig. Jag blir glad av att hon vågar gå åt det lite fula och mycket mörka hållet, det är så uppfriskande. Hon är sannerligen ett freak ut i fingerspetsarna, och med denna video befäster hon sin postition som showbuisness number one freak. Och det är en självpåtagen roll, inte en roll hon fått för att hon råkar gilla att sova med småpojkar.

Jag tycker videon tar fart först i andra refrängen, i det andra koreograferade avsnitet. Första danssegmentet är fruktansvärt otajt, och två av dansarna är i mina ögon lite väl runda för att passa in. Dom är inte i synk, och skillnaden mellan till och med den bästa av dem, och Lady Ga Ga själv är milsvid när det kommer till utstrålning och karisma. Vet att det kan vara ett medvetet drag, har ingen aning om hur mycket diva Lady Ga Ga hunnit bli sen hon slog igenom, men det är väl inte helt osannolikt att hon vill vara i strålkastarljuset. Men jag kan ändå uppleva att dansarna ger ett väl blekt intryck i inledningen. Men å andra sidan är det första danssegmentet också det läskigaste och äckligaste.

I andra refrängen så tar det sig. Här är koreografin så sjukt mycket bättre, och dansarna är i alla fall lite tajtare än tidigare. Men det ser fortfarande inte helt fulländat ut, det ser ut lite som om man gjort femhundra tagningar och inte orkat göra en femhundraförsta. Eller kanske inte haft råd...Efter slutet när sticket kommer tycker jag videon blir så konstigt och ihopplockad. Hon springer runt som en insekt, och jag blir mest förvirrad. Men så kommer sista biten som är bäst. Det bara stinker Madonna långa vägar och jag njuter till hundra procent. Dansen är tajt och hård och helt on point, det är en enda stor explosion!

Låtmässigt känns det som hon hade kunnat skippa sticket och raderna på franska, och jag tror inte låten skulle bli en sån hit om inte videon vore så bra och så påkostad. Den hade självklart kunna vara ännu bättre, men frågan är väl om det då inte blivit lite mindre freakigt och att det finns en poäng med allt det där konstiga, förbryllande som man inte förstår. Nu får man ju istället en hel massa att fundera på. Som hur mycket som är ren och skär symbolik, och hur mycket som bara är där för att det ska vara snyggt, och faktiskt ser snyggt ut.

Inga kommentarer: