måndag, september 25, 2006

”Poliser” i Svt på tisdagar kl. 20.00 är rent ut sagt en katastrof. Eftersom det för min del krockar med en kvällskurs och Gilmore Girls så har det aldrig stått på schemat men jag tyckte väl att det, när jag såg att det gick i repris, kanske var värd en chans. En andra chans får den dock inte.

Det är svårt att veta var man ska börja när en serie så totalt brister på alla punkter. Men om man ska säga något positivt så skulle väl det vara att somliga av skådespelarna gör sitt yttersta för att nå fram, dock med varierande resultat. Dialogen blir fasligt trist och långt ifrån naturlig.

Vidare är karaktärerna väldigt platta och endimensionella. Vi har polisen som nyss varit mammaledig som lakterar på lunchen, den ambitiösa muslimen som är ny på stationen, den missbrukande tonårsdottern, den bekymrade polispappan 1, den mobbade dottern, den bekymrade polispappan 2, och den nyktra alkisen till chef som fått i uppdrag att göra stationen ren på kårandan som för länge rått. Med dessa karaktärer är det kanske inte så konstigt att det inte dröjer speciellt länge innan serien blir ett missmash av klichéer som man som tittare blivit minst sagt van vid.

Stundtals kan jag förstå vad manusförfattarna vill med sitt verk. Men dom når långt ifrån ända fram. Att serien berättartekniskt bitvis påminner om "Tusenbröder" som var något av de bästa Svt visat de senaste åren får mig att hoppas på att den kanske blir bättre allt eftersom. Men istället så har den bekymrade pappan ihjäl sin dotters mobbare, den ambitiösa muslimen vädrar tankar om främlingskap med sin imam och chefen fantiserar om en av sina förtrogna.

När en av poliserna som bäst sparkar ihjäl sin dotters mobbare bad jag för mig själv att han kanske bara hallucinerade det hela. Sen undrar också exakt hur hårt han måste ha slagit om killen dog av några knytnävslag i ansiktet och en enstaka spark i magen. Men vad vet jag ?

Bra är det då inte och jag berömmer mig själv för att inte på något sätt satt min tilltro till den här serien som höstens räddning utan ser istället fram emot när Svt börjar visa nästa säsong av The Wire.

Inga kommentarer: