söndag, juni 24, 2007

Bara dagar efter att Hotboy åtalats och häktats började den lite tokroliga inforullen från Stockholms läns landsting rulla i rutan igen. Med sitt budskap om att kondom fortfarande är det säkraste sättet att slippa ångest på, var och är den på alla sätt behjärtansvärd men lämnar med de stackars tjejerna i åtanke varje gång jag ser den en väldigt bitter eftersmak. Budskapet i filmen blir så mycket tydligare i kontrast till vad som alldeles nyligen blivit uppdagat och det framgår att inforullar som denna verkligen behövs, så varför är jag då så kluven till den? För att jag tycker det är att göra en poäng på andras olycka, rida på hur mycket mer mottagliga ungdomar kanske är för fakta just nu, med Hotboy i tankarna? Uppenbart är ju att informationen ändå inte varit tillräckligt tydlig, inte varit tillräckligt omfattande, för om den varit det så skulle ingen smittas av någon enda könsjukdom någonsin. Inget annat i världen kan få mig mer missmodig än då jag ser hur saker jag tror på ändå inte verkar ha någon som helst möjlighet att påverka samhället i en positiv riktning, i det här fallet att informationen varit tillräcklig och att folk skulle ha vett att skydda sig.

Inga kommentarer: