onsdag, april 06, 2011

Lite mediakritik

Idag tänkte jag klämma ur mig ett sånt där tjurigt, bitter, surt inlägg som pappa älskar att hata mig för. Och ämnet vi ska avhandla för dagen är inget mindre än SCA:s korkade undersökning, och det faktum att DN Lördag Söndag ägnar en helsida, plus en enkät åt skiten.

Så. SCA, ett hygienföretag, har under förevändning att det är en marknadsundersökning, rankat hygienen bland världens alla kvinnor. Bara där är det ju något som inte står rätt till. Man får göra hur jävla många marknadsundersökningar som helst, men skicka inte ut några förbannade pressmeddelanden om att svenska kvinnor bara kommer på nionde plats. Hör ni inte anklagelsen, skuldbeläggandet, som vilar där under? Vad vilar den på, I wonder?

Vidare. DN Lördag Söndag funderar inte vidare på detta utan sväljer hela grejen med hull och hår. Inte nog med att man köper hela SCA:s tes, man väljer dessutom att fokusera på just kvinnors hygien. Inte män, pojkar, killar utan kvinnor. I artikeln nämns det som allra hastigast att svenska män lägger 26 minuter på hygien, men vad de är obekvämast med, eller var de placerar sig i SCA:s ranking tas över huvudtaget inte upp på agendan. Man kan ju fråga sig varför, men även denna fråga lämnas obesvarad.

DN Lördag Söndag låter Frida Boisen komma med sina fem bästa tips på hur man sköter sitt hygien på ett effektivt sätt. Först som sista tips hittar jag något som inte får mig att vilja vomera. Frida påminner oss om att vi ska HYLLA OSS SJÄLVA. Men först efter att vi trollat bort skavanker, fixat håret, fixat en pigg blick och fuktboostat vår hud. Då kan vi hylla oss själva. Inte innan!

SCA har frågat vad med hygien som får oss att känna oss obekväm i sociala sammanhang. Man utgår alltså från att det finns kvinnor som känner sig obevkäma. Kanske inte jämt, men att någon ska göra det är underförstått. Gör man inte förväntas man väl antagligen hitta på något att känna sig obevkäm med.

Okej. Jag erkänner. Jag känner mig också obevkäm i sociala sammanhang. I kanske två minuter, och sällan på grund av min hygien. För jag vet att det är i mitt huvud. Jag vet att jag har glömt borsta tänderna, missat deon, har mens ( OH VE OCH FASA) men så fort jag börjar älta detta och sitter och funderar på om detta på något sätt kan få mig att lukta illa, se ful ut, eller bara påverka mitt allmäntillstånd ens det minsta, ja då kommer det börja göra det. Oftast upptäcker människor inte något av det man själv nojjar över förrän man påpekar det.
"Jag har så fett hår"
"Oj, det tänkte jag inte ens på"

Men det här är väl inget att uppröras över? Näe, kanske inte. Men i retoriken, tonfallet, hela tankebygget bakom så väl undersökningen som artikeln så finns det en uppfattning om att vi kvinnor alltid ska hårdgranska oss själva. Vi får aldrig någonsin utgå från att vi duger som vi är, att det faktiskt inte har någon som helst betydelse om vi inte gör det, eller att folk skiter fullkomligt i om vi gör det eller inte.

Att vara socialt obevkäm med att man har fett hår bygger lika mycket på föreställningen om att man alltid förväntas ha nytvättat fint hår och att man inte duger om man inte har det, som att man faktiskt inbillar sig att omgivningen bedömer en utifrån huruvida man har det eller inte. Och det är det som är problemet.

Och ja, en annan möjlig tolkning kan ju vara att vi svenskar är något slags übermänniskor som inte behöver lägga mer tid än 36 minuter på hygien. För att vi har så fin hy, så bra hår, grym tandvård, lite bakterier i omlopp och så vidare. Det är inte som om jag är helt humorlös, jag ser att det finns ett jätteroligt skämt gömt bland all skit den här undersökningen kommer släpande på, men jag är inte på det humöret idag.

Inga kommentarer: