fredag, april 01, 2011

30 Day song challenge #21

A song that you listen to when you are happy

Okej. Här känner jag att utmaningen börjar gå på tomgång. Först en låt som gör dig ledsen, en som gör dig arg, en som gör dig glad. Sen samma sak men en låt du lyssnar på när du är ledsen, arg och glad. För mig är det mer eller mindre samma sak och det retar mig. Då hade jag hellre sett att man gjort något mer fantasirikt, som en låt du gillar att knulla till eller laga mat till eller träna till.

Och så detta. Jag är glad för det mesta. Det är mitt normaltillstånd vill jag i alla fall inbilla mig. Harmonisk. Närvarande. Sen kan jag bli arg, frustrerad, förbannad men det varar på sin höjd en timme eller två. Jag kanaliserar den ilskan genom att skrika på människor, skriva om människor, vara passivt aggressiv mot helt oskyldiga människor, samt ge igen. Det är vad jag gör. Vad jag däremot inte gör är sitter och funderar på vad jag ska lyssna på för låt just nu när jag sitter här och är så harmonisk.

Kan ju vara så att denna fråga är tänkt att fungera som en låt som om möjligt ska göra en ännu gladare men är man glad, så glad som jag är när man är glad är det svårt att bli gladare. Där i kärnan i min kritik.

Men låt gå.

Detta är ett klipp ur en av mina absoluta favoritfilmer, Monsunbröllop. Har man inte sett den föreslår jag att man gör det så fort som bara möjligt. Det är en mycket vacker och rörande film.

Låten hon dansar till heter Chunari chunari. I filmen förklarar hon vad låten handlar om men jag kommer inte ihåg alla detaljer. Men den gängliga yngligen med grå kostym och grå skjorta som står i bakgrunden och ser lagom sotis ut är ämnet för hennes uppvaktning och han är enligt mig en av jordens vackraste män.

Inga kommentarer: