lördag, april 16, 2011

Jag och min livliga fantasi

Kanske har jag kollat för mycket på CSI och Criminal Minds men jag är alltid beredd på att hitta en död, ofta knivmördad människa i min port när jag kommer hem från jobbet. Om han inte, för det är ofta en han, ligger i porten med blod all over ligger han i hissen som sakta närmar sig från åttonde våningen. Eller så ligger han utanför hissen på mitt våningsplan. Eller så är det jag som är offret och mördaren har stått och gömt sig i någon vrå medan jag betalar taxin och som bäst försöker låsa upp porten. Han smyger upp bakom min rygg och slajsar sönder halsen på mig. Eller så står han i hissen och väntar på mig med kniven, en stor bauta kökskniv, i högsta hugg. Eller så har han, fråga mig inte hur, på något sätt tagit sig in i min lägenhet, och väntar på mig inne på toaletten. Där sätter jag mig för att kissa och i samma stund som jag tänder, för jag brukar tända först efter att jag satt mig, fråga mig inte varför, så ser jag hur han står precis intill mig och så börjar han hugga loss.

Det här att någon är inne på toaletten när jag är där är en skräck jag arbetat upp under många år, och det fröet såddes efter att jag sett Clerks, där en tjej går in på en toa där lampan gått, och där en gubbe suttit och runkat och sen dött. Hon tror det är hennes kille och börjar knulla honom och upptäcker först efteråt att han ju inte ens var på toa, varpå man upptäcker den döda gubben. Jag är livrädd för att jag någon gång ska bli tvungen gå på en toa utan belysning och sen få veta att det var någon där inne samtidigt som mig. Som om det verkligen kommer hända.

Nå vad säger ni, är jag psykopat, sociopat, tvskadad eller bara en deckarförfattare i min lilla linda?

Inga kommentarer: