tisdag, juli 10, 2007

I min stuga har jag ingen el, och är följdaktligen utan tillgång till tv. Men under den gågna helgen, då det regnat och blåst konstant utan uppehåll i tre dagar har jag varit inhyst hos min pappa och där finns en tv. MEN. Ovädret som blåst över oss har gjort att tvantennen satts ur sin position och det har funnits noll mottagning. Ingen av de hundra kanaler som vanligtvis går att zappa mellan har visat ens en någorlunda nöjaktig bild. Istället har det kollats på film som om det inte funnits någon morgondag. Först Ciderhusreglerna, sedan Little Big Man, som är de två enda filmerna min pappa är beredd att se igen. Sedan såg jag Wild at heart som var riktigt bra och som i alla fall jag tycker ändå väl kan påstås ha inspirerat Tarantino. Toy Story 2, A few days in september har också beskådats. Men att vara utan tv är väldigt mycket värre än att inte ha tillgång till någon tv. Om det finns en tv som det inte går att se på så retar man sig ju just på detta faktum. Och för att kunna nyttja den till film krävs ju att man har dvd och filmerna inom räckhåll vilket inte alltid är fallet.

Nu är dock parabolen rätt riktad och vi har sedan igår åter alla underbara kanaler åter. Bara för att fira detta så såg vi i en timme på Vh1 hits, mest för att det inget annat fanns att kolla på. Sedan såg jag en jobbig komedi med James Belushi och den galna bruden från Breakfast Club. Imorse hann jag med Red Eye, en thriller med Cillian Murphy regisserad av Wes Craven. Klart sevärd. Och nu är det Matti, biopicen om Matti Nykönens tragiska liv. För första gången förundras jag över att jag faktiskt förstår vad de säger utan någonsin ha bott i landet, sett dess inre och känna det som mer än vad det är, skog, bär, rennäring, kusiner, bastubad, korv etc etc. En alkad exolumpier kommer väldigt långt ner på listan över saker jag tänker på då jag tänker på Finland.

I det här huset räknar man ner timmarna till Morden i midsummer. Men då timmen är slagen är jag nog redan tillbaka i min stuga där jag tänker lyssna minst sagt uppmärksamt på Åsa Linderborgs sommarprat. Det har ju slutat regna nu.

Inga kommentarer: