måndag, maj 28, 2007

This is England




Den lilla rödlätta pojken blir maskot i ett äldre gäng skins och jag känner hur det krampar till i magen. Hur jag blir rädd, skrämd, orolig men också fylld av förväntan. Samma sorts obehag som när jag såg American history X växer i magen och fortsätter växa trailerns ynka minuter igenom. Hur hatet jag ser i ögonen på dem är detsamma, hur slagen hänger i luften, hur luften förtätas av hatet, av hoten och hur jag provoceras av deras hat, ilska och frustration. Lever resten av filmen upp till de förväntningar jag nu redan har så kommer This is England bli en av årets filmupplevelser.

1 kommentar:

Anonym sa...

Svårt att tänka mig att filmen kommer komma upp i samma klass som tidigare filmer i rasistskinheadgenren. Tim Roths fantastiska prestation som Trevor i Alan Clarks "Made In Britain" går liksom inte att komma i närheten av. Eller Geoffrey Wrights "Romper Stomper" för den delen.

Istället för att fokusera på den rasistiska förgreningen av skinheads vore det kul om någon kunde lyfta fram de riktiga och äkta skinheadsen som faktiskt spisar svart musik från Jamaica och inte är rasister.