måndag, juni 14, 2010

Tolerans schmolerans

Okej. Jag har inte brytt mig om att kommentera den inställda Beenie man konserten fram till nu för att jag inte haft tid att sätta mig in i det hela, men också känt att historien återupprepat sig. Men när jag nu läser om hur vissa reggaeivrare verkligen gör sitt absolut yttersta för att rättfärdiga Beenie mans låtar med hans kultur, vilket jag till viss del kan köpa, samt också hör hur de kommer dragande med att han själv sagt att han inte alls hatar homosexuella och inte vill döda dem, känner jag att det finns vissa brister i debatten jag vill belysa.

Om han nu inte hatar homosexuella, utan som han själv säger, vill leva och låta leva, varför framför han då låtarna live när han spelar i länder där homosexualitet som på Jamaica är förbjudet? När han var i Uganda spelade han några av sina mest homofoba låtar live. Och ja, jag kan köpa att han är en publikfriare, men nog fan måste det ta emot att framföra en låt som man inte kan stå för? Om det nu är som han säger, att han ju inte längre hatar bögar. För mig är detta mer eller mindre obegripligt. Om det inte vore för att han försöker göra sig vän med bägge läger. Ni vet, så där som man gjorde när man fortfarande gick på lågstadiet. Sa till ena kompisen att man hatade den andra och sa till den andra att man hatade den ena. Bara för att få leka med bägge två, men för att bägge skulle kunna leva i god tro om de hade ens fulla lojalitet.

Jag kan inte tolka Beenie Mans uttalande som något annat än ren och skär pr. Han har insett hur mycket han har att förlora på att göra sig osams med hela sin europeiska publik, och när den är värd så mycket som 100 000 kronor per spelning vore han väl bara rejält korkad om han inte gjorde offentlig avbön. Jag köper det bara inte. För någonstans är det just ett sånt där uttalande i kombination med att han ändå framför låtarna som gör att hans trovärdighet sjunker som en sten.

Det snackas mycket om att det faktum att Beenie Man inte får spela inte går att tolka på något annat sätt en censur. Men vad som hänt är att en lokalägare valt att inte vilja tillhandahålla sina lokaler till en arrangör. För en arrangör är det då rimligen bara att leta vidare efter en lokal. Och att då börja grina om censur är bara så fasligt fjantigt. Censur är det när polisen eller staten på annat sätt förbjuder artisten från att uppträda, och så har ännu inte hänt.

Jag kan tycka att det finns en mycket mycket liten poäng i att ändå låta honom få uppträda och sedan anmäla honom om han ändå uppmanar till brott, men det förutsätter att representanter från RFSL finns på plats och också är väl insatta i hans låtmaterial och därmed kan identifiera de låtar som är av tveksam karaktär, och den kompetensen är jag tveksam på om den finns. Jag skulle själv inte vilja bevista en konsert där artisten framför låtar om hur han tycker att alla ska bege sig ut och våldta sverigefinska kvinnor i åldrarna 20-50 för att vi är en samhällets cancersvulst, om så bara för att kunna bevittna det. Jag stod på Berns och såg TOK framföra delar av Chi Chi man och även om det slog mig att jag kunde och borde anmäla dem gjorde jag ingenting.

När nu Marimba Rooney startat Facebookgruppen Tolerans, som går ut på att välkomna böghatande artister, och som handlar om att vi måste ha överseende med att dessa individer växt upp i en kultur där sånt inte är accepterat kan jag inte låta bli att skratta lite för mig själv, för nu har det ju gått varvet runt. Vi ska ha tolerans med att dom inte har tolerans. Verkligen verkligen underbart.

Inga kommentarer: