torsdag, juni 17, 2010

The plane land



Jag har suttit och läst sidor och sidor ner av diskussioner kring Beenie Man konserten och häpnar över just bristen på ömsesidig förståelse. På ena sidan har vi folk som kallar sina meningsmotståndare för "efterblivna haters" och uppmanar dem att ta på sig linnekostymen för att inspektera sina ägor, och den andra människor som kastar ur sig det i sammanhanget förolämpande "kulturrelativister".

Själv blir jag bara så trött. Det är ganska tydligt för mig, som inte brytt mig om att ge mig in i debatten att folk just i nuläget är alldeles för arga och upprörda för att kunna föra just en vettig debatt utan att det blir en massa pajkastning. Det tycks som om ingen är beredd att vilja lyssna. Istället är hela debatten infiltrerad av en massa missuppfattningar. Om jag fått en krona för varje gång jag läst orden censur, förbud och åsiktsregistrering i denna debatt hade jag varit ren. Men det är inte snack om något förbud, ingen har censurerat Beenie Man. Om så vore fallet skulle hans skivor inte gå att köpa och svenska staten skulle jaga dem som gjorde så. Människor som häver ur sig att detta är censur vet rimligtvis inte vad censur är, och i och med att de uppenbarligen använder uttryck de inte själva är helt hemma med, känner jag att dom dödar nivån på debatten ganska raskt.

Vidare har det kommit förslag på att gruppen som ligger bakom att konserten blivit inställd också ska vara dem som ska ersätta arrangören för de pengar han i och med att konserten inte blir av, förlorar. Det är självklart trist att han förlorar 25 000 men att någon som inte ens tänkt gå på konserten till att börja med ska betala för att den inte blir av låter väldigt avogt i mina öron. Nu vet jag att Beenie Man inte har homofobi som sin främsta utgångspunkt så egentligen haltar väl alla jämförelser med vit makt-musik, men även band som Ultima Thule gjorde låtar som handlade om annat än den rena rasen, och inte fan skulle någon judisk förening få för sig att betala arrangören av en sådan konsert för att få slippa höra dem?

Sen har vissa gjort sig roliga över Rättviseförmedlingens lista på vad de kallar "Schysst dancehall" och dessutom trott att denna lista är något gruppen Inga homofober ligger bakom. Inte heller detta stämmer. Listan är alltså ett initiativ från Rättviseförmedlingen och ingen annan. Listan ska inte uppfattas som något rättesnöre för vad arrangörer och dj:s får och inte får spela, att uppfatta det som det är bara väldigt förhastat.

Däremot vänder jag mig, precis som många andra, mot innehållet på listan och har så gjort sedan den startades men jag blev då uppmanad att istället för att klaga bara ta bort de låtar som inte var passande. Men att jag sa ifrån handlade inte om att vara negativ utan snarare göra dem som gjorde listan uppmärksamma på att de kanske inte besatt kompetens nog att sätta ihop en lista med vad de själva vill kalla schysst dancehall, helt enkelt för att de inte är tillräckligt insatta i musikgenren som sådan. Så sent för några dagar sedan hittade jag Vybz på listan. I mina ögon vittnar listan bara ytterligare om okunskapen, inte bara om vad låtarna handlar om, men också om hur utbrett homofobin är på Jamaica. Få artister har i det här sammanhanget ett helt rent samvete. Sen om det är någon från det motsatta lägret som lagt dit vissa artister bara för att illustrera en poäng låter jag vara osagt, men det vore återigen väldigt lågt och långt ifrån givande för debatten.

Med det sagt ska jag nu packa strandväskan i hopp om att bli lite brun till kvällens konsert som tack och lov inte blivit inställd.

Inga kommentarer: