torsdag, januari 04, 2007

Bäst just nu :

Virgin Diaries.

Egentligen borde jag skrivit om Virgin Diaries för minst två veckor sen, när MTV började visa det. Men det är fortfarande något av det bästa som visas för tillfället. Och rullar på om igen fast man redan hunnit visa alla avsnitt en gång.

Ett gäng tidningar, som desperat försöker väcka debatt bara för att locka läsare, förfasade sig över ungdomarnas moraliksa förfall. Vad som är nytt förstår jag egentligen inte. Virgin Diaries är bara en snyggare, twistad, mer välproducerad version av Svt:s nu insomnade ungdomsprogram P. S. P. S som mot slutet helt tappade konceptet och verkligen självdog. Hade man haft vett att håll sig till videodagböckerna hade Virgin Diaries aldrig dykt upp i rutan.

Som samtidsmarkör ( jag vet, ett uttjatat ord men jag älskar det) är Virgin Diaries oöverträffat. Äktheten är främst vad som skapar seriens trovärdighet. Ska man ha några invändningar så är det att programmet är lika heteronormativt som så många andra liknande program. Jag tänker främst på Dismissed och Roomraiders som gått på Mtv i flera år men som aldrig haft några homo eller bisexuella deltagare. Först nu har Mtv vaknat och gjort ett program just för den här gruppen, Next. Bättre sent än aldrig får man förmoda.Men att inte slås av tanken att bara låta gruppen delta på samma premisser som alla andra och inte bara glömma bort dem för att sedan ge dem ett eget program som plåster på såren är allt bra korkat.

Programmet får mig att sakna Bullen, Vera, Känsligt läge och alla andra relationsprogram Svt visat, som på ett eller annat sätt vänt sig till unga människor. Men att behöva nöja sig med Virgin Diaries är inget jag lider av.

Inga kommentarer: