fredag, januari 12, 2007

DN:s redesign

Torbjörn Larsson är ny chef på DN. Men om det verkligen är han som ligger bakom de senaste förändringarna av tidningen är svårt att säga. Själv blir jag mest förfasad. Notiser som är bara några meningar långa. Till vilken nytta ? Betyg på filmerna. Varför då? Att DN inte betygsatt filmerna tidigare har ju gjort dem till en bastion där ord väger mer. Och att man nu ändå väljer att sätta betyg tar jag som ett tecken på att man fått påtryckningar från annat håll att något måste göras. Bara så sent som för något år sedan försvarade någon på DN Kultur just det faktum att de inte betygsatte filmer. Vilket får denna vändning att framstå som lite konstig. På stans första uppslag har också fått helt gräsligt utseende. Jag får skämsklåda och det svider i ögonen. Seriöst. Så här arg har jag inte blivit av utseendet på en tidning sedan Vice släppte " The worst issue ever". På stan har överlag blivit fasligt mycket sämre. Den saknar udd, är tråkig och pretantiös. Om det är en artikel med läsvärde per utgåva får man som läsare vara nöjd. Förra veckan räddade artikeln med sushiexperten hela kalaset. Den här veckan bläddrade jag igenom den snabbare än vad jag vanligtvis läser Stockholm City.

Jag tycker mig kunna skönja en grattistidningsfiering av DN. Veckan som gått har läsare kunnat rösta om vad som är det mest irriterande i Stockholm. En enkät som var med i Aftonbladet så sent som för ett halvår sen. Och då vann samma sak som nu, folk som inte har rulltrappevett. Kanske är inte alla DN:s läsare lika uppmärksamma på detta som jag, men att jag är det borde väl vara varning nog.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där med rulltrappsvett gör mig alltid lika full i skratt. Tror nämligen att det fenomenet endast finns i Stockholm. I alla andra städer, små som stora står man snällt och väntar på "sin plats" i rulltrappan. Men i Stockholm finns det alltid de som måste SPRINGA förbi. Det extra roliga är att jag tror inte det finns någon stad i Sverige där bussarna och T-banorna går så ofta som i Stockholm.

Nåja, när jag är i Stockholm med min lilla familj, är det alltid NÅGON av oss som glömmer bort att man ska stå stilla på höger sida, så alla som har så HIMLA-BRÅTTOM kan rusa förbi smidigt. Detta ledar naturligtvis alltid till att det blir snäsande åt oss... *S* Sorry!! Kram!