måndag, januari 15, 2007

Ring P1

Ja, jag lyssnar på Ring P1. Det är mitt prettojag som lyckats få till stånd det här men en väldigt stor del av mig blir bara irriterad, ledsen och arg av att lyssna till kverulanterna och de skiftande programledarna. Kverulanterna är oftast okej, förutom när de är rasister eller försöker provocera med sitt förakt för kvinnor, i en del fall är de till och med rätt roande. Som herren som tyckte att huruvida män får stå och kissa är en jämställdhetsfråga.

Då är programledarna ett så mycket större problem. Fleratalet av dem är i överakant pedagogiska och nyttjar ett tilltal som får mig att tycka att de grovt underskattar sina lyssnare. Vanan att ständigt kalla alla inringande vid så väl för som efternamn konsekvent samtal efter samtal igenom är för mig helt obegripligt. I synnerhet Stina Dabrowski gjorde så när hon var programledare i höstas och det höll på att göra mig galen. Jag vet att tid är dyrbart men om programmet är så uppskattat, varför inte öka sändningsutrymmet? För att ständigt och jämt snoppa av inringare gör mig så ledsen. Även i de fall inringaren vet att samtalet gör mot sitt slut. Att ta ett ordentligt farväl vore mer värdigt. Låt färre prata men låt dem prata till punkt.

Inga kommentarer: