söndag, augusti 06, 2006

Roskilde 2006

Tänkte väl att ni kanske kunde förtjäna en kort recap av min vecka på den danska landsbygden.

Först tog det en evighet för oss att komma iväg, lämnade Stockholm först runt halv tolv. Sedan gick resan snabbt fram till Jönköping där vi åt och handlade det sista vi behövde. Nytt stopp strax utanför Malmö för köp av bropass som dom ändå inte hade så det köpte vi vid brofästet. Över bron, in på Netto och handla mat och sprit. Äta på McD. Framme i Roskilde checkade vi in. Satte upp tältet. Jag hade bestämt träff med en kompis på West klockan nio men blev tvungen att skjuta på det en timme. Sen överskattade jag hur lång tid det skulle ta att gå till West så jag blev 45 minuter för sen. Väl framme på campingen så var det så klart fest. Fick se Karins läger och bilda mig en uppfattning om hur stort Roskilde är i förhållande till Hultsfred. Även om skillanden är monunmental så gick det ganska snabbt att lära sig att hitta. Man tar snabbt ut riktmärken som vindkraftmojerna, gummibåtsflaggor und so weiter.

Tog mig tillbaka från West efter att ha fastnat vid ett finskt läger i kanske en halvtimme. Snodde med mig en boll som jag lyckades hålla fast vid hela vägen till mediecampingen. När jag kom tillbaka låg resten av lägret och sov.

Torsdag. Vaknade. Började dagen med att gå och handla och det var en bit och gå. Men man var så illa tvungen.Tillbaka i lägret.Duschade. Skrev lite frågor. Hade lämnat in min första text. Gick tillbaka till området och köpte batterier. Sedan hem igen för att byta om. Tillbaka till området.Guns n roses var försenade. Pratade sönder Sigur Roskonserten som var skitbra. Drev omkring på campingen och letade grejer, hittade dem inte, min kompis lyckades ragga upp en skitsöt hckille och jag fick gå hem ensam.

Fredag. Gick och handlade.Duschade. Jobbade.Såg fotboll. Såg Lady Sovereign som är det koolaste som stått på en scen någonsin! Gick och bytte om. Såg fotboll. Såg Loop Troop och DFCC och gick hem.

Lördag.Vaknade. Handlade.Duschade.Kom igång på riktigt efter fem då fotbollen började. Sen tillbaka till lägret. Sen mer fotboll. Sen Tiga som var helt sagolikt! Följt av Kanye West! Sen irra mot HIM bara för att ge upp halvvägs.

Söndag.Det myckna solandet kom ikapp mig och efter att ha väntat på Damian Marley i över en halvtimme tillsammans med en av de tusentals pensionärer som kan komma in gratis på festivalen på söndagen så fick jag till slut veta att han ställt in. Då var jag halvt medvetslös, hade ont i huvet, feber och frossa så jag satte mig i pressbyn och hinkade vatten i väntan på en ledig dator. Laddade även min mobil någonstans i den här vevan. Arctic Monkeys gick mig förbi då jag kände ett behov av att återställa vätskenivån innan jag begav mig ut i solen igen. Det blev till The Strokes. Som var bra men kunde varit bättre. Hämtade mer kläder i lägret, såg lite av Spank Rock, vinkade adjö till vänner som åkte iväg brist på artister av vidare intresse. Sällade mig till skalan av cika 100.000 som Roger Waters framföra Dark side of the moon. Efter konserten var det som om hela festivalen andades ut, luften gick ur dem. Folk drack vad de hade kvar och själv satt jag på backstageområdet och väntade på att klockan skulle gå för att jag skulle kunna se Diplo. Som jag ändå nobbade sen på grund av utmattning.

Hemfärden hade jag feber och gjorde mitt bästa för att kunna hitta en skön position att sitta och sova när fötterna måste slåss om utrymmet med handbagage, matsäck och sprit. Väl hemma visade muntermometern på 38.9 och efter en snabb dusch så somnade jag ganska fort. Att sova i tält, dricka mer än man gjort under hela sin sammanlagda tonår, och sova lika mycket på en vecka än vad folk vanligtvis sover på ett normalt dygn tar på krafterna.

Inga kommentarer: