tisdag, augusti 29, 2006

Oh la la!

Jag hade ju helt missat att Svt skulle börja visa Sleeper Cell men när jag ögnade igenom DN:s kulturbilaga hade dom en kortare artikel om det och som dom fick det att låta skulle det vara brottsligt att missa. Och det var nästan så bra. Det var välgjort, snyggt, trovärdigt, spännande. Det här är min nya drug of choice. Så väl Darwyn och Christian är så snygga att man bara vill äta dom på ett spett! Och Christians franska brytning, oh la la!

För övrigt visar sig måndagar bli en sådan där tragisk tv-dag, precis som den varit nu i över ett år eller så. Det är som om det är förutbestämt att någon dag i veckan tänker kanalerna proppa på med sina bästa program och dom väljer måndagen bara för att det är första dagen i veckan och dom vill få bra ratings. Men vi tittare då? Hur har ni tänkt att jag ska kunna fördela tiden mellan CSI, Prison Break, My name is Earl, Hundra Höjdare och Sleeper Cell utan att bli galen på kuppen ? Helt fucking jävla omöjligt det är vad det är. Och Prison Break kommer i fortsättningen dessutom gå i repris på ondsdag eller torsdag natt, inte på söndag som förra veckan, det var tydligen bara en trevlig engångsföreteelse.

Sopranos var som väntat också helt oväntat grymt! Motsvarade så klart alla förväntningar men lyckades framförallt överraska. Det är alltid lika svårt att börja den sista säsongen utan att falla i fällan att göra vad alla förväntar sig i sista avsnittet. Typ ta död på någon. Nu tog dom ju likväl död på någon och jag trodde verkligen att serien i stort skulle sluta med att Tony blev knäppt och så skjuter Junior honom i första avsnittet istället? Upp och ner vända världen!

Jag var ju på Tv 3:s upptakt i torsdags och fick veta att Weeds har premiär i slutet av september. Och Entourage har premiär på Svt i början på oktober. Jag kommer följdaktligen inte ha någon som helst anledning att gå utanför mitt hus på hela hösten. House MD kommer på Tv 4 i höst, skulle gissa på slutet av september.

Jag har försökt utröna något slags mönster i vilken slags produktioner de olika kanalerna tenderar att köpa in men har ännu inte kommit till någon slutgiltig analys. Bara den att Svt inte helt överraskande kanske väljer dom lite mer svåra grejerna som Six feet under, The Wire och kanal 5 dom så mycket mer lättsmälta som Desperate Housewifes, Greys Anatomy,Rome. Det tråkiga med kanal 5 och att dom väljer just DH och GA är att det faktum att bägge produceras av samma bolag blir väldigt mycket mer uppenbart då man ser dem sida vid sida. Samma upplägg med berättarrösthelvetet i alla fall och det är så fruktansvärt ooriginellt.

2 kommentarer:

Malena sa...

Förlåt, det här har ingenting med din text att göra egentligen men jag läser Lena Sundström just nu (människan är ju genialisk!) Och hon formulerade exakt varför jag inte tycker om Vita Huset. Hon TYCKER om det, men iaf, hon skriver:

"För er som inte har sett Vita Huset. Det här är Vita Huset:

FLYGVÄRDINNA: Ni kan inte ringa förrän vi landar, sir.
TOBY SIEGLER: Vi flyger i en Lockhead Eagle L 1011. Den är utrustad med ett Sim 5 transpondersystem. Och du menar att jag skulle störa det med en simpel mobiltelefon?"

Hur man kan männa något för karaktärer som är så outhärdligt perfekta och kompetenta (och självgoda!) hela tiden?

Malena sa...

Förlåt, det här har ingenting med din text att göra men jag läser Lena Sundström just nu (människan är ju genialisk!) Och hon formulerade exakt varför jag inte tycker om Vita Huset. Hon TYCKER om det, men iaf, hon skriver:

"För er som inte har sett Vita Huset. Det här är Vita Huset:

FLYGVÄRDINNA: Ni kan inte ringa förrän vi landar, sir.
TOBY SIEGLER: Vi flyger i en Lockhead Eagle L 1011. Den är utrustad med ett Sim 5 transpondersystem. Och du menar att jag skulle störa det med en simpel mobiltelefon?"

Hur man kan männa något för karaktärer som är så outhärdligt perfekta och kompetenta (och självgoda!) hela tiden?