onsdag, juni 21, 2006

Jag tokälskade Jennifer Espositos cyniske rollkararkär Stacey Paterno från den första stund jag såg henne i Spin City. Så när jag då fick se att Tv3 skulle börja sända Related, vad som uppges vara nästa SATC, blev jag så klart förväntasfull och upprymd. Men nu är jag inget annat än helt grymt besviken.

Där Esposito i Spin City bjöd på en variation av bitterhet och cynism i klass med endast mig själv och några få av mina vänner så är hennes karakär Ginnie Sorelli i Related inget annat än tråkig och förutsägbar. Kanske tog Esposito rollen för att visa på sin bredd men där går hon bet för hon har fastnat i ett ständigt ansträngt rynkat ansikte som verkar bekymrat. Och hennes tonfall går upp i ett hest gnällande så fort minsta tillstymmelse till dialog systrarna emellan närmar sig.

I övrigt lever inte serien upp till de krav man vidare kan ha på en serie som påstås vara SATC:s efterföljare. Konceptet är det samma men relationerna bara aningen annorlunda. Inte heller finns det som i SATC:s Carrie någon egentlig huvudroll. Intrigen i sig kretsar istället kring alla och ingen. Systerskapet och dess vedermödor. Kort sagt, livet. Karaktärerna visar inte alls på samma djup då de så tydligt bara ska motsvara alla föreställningar om exakt hur dynamiken i ett systerskap på fyra är uppbyggt. Men vilket verkligt systerskap lever upp till de? Kanske de i relationshandböckerna men de är ju bara för att det blir så mycket enklare om man generaliserar. I SATC fanns aldrig ett behov av att generalisera och alla de överraskningar man som tittare ständigt bjöds på var en del av tjusningen. Sam kunde vara präktig, Miranda kunde vara känslig, Charlotte kunde vara fräck och Carrie kunde vara Carrie. En del av detta för att de i takt med att serien gick säsong efter säsong också utvecklades och förmodligen tittarna med dem. Man kunde gå från att själv vara Charlotte men bli Samantha.

I Related kanske det här kommer hända men jag tvivlar starkt. Storasystern Esposito spelar är ordentlig och ordningssam, vilket väl stämmer delvis på hur man är, i alla fall jag känner igen mig till viss del. Sen följs skaran av en syster som är djup, en som är vimsig och en som är velig. Jag gillar så klart den vimsige bäst följt av den djupa. De andra två kvalar inte ens. Jag föredrar pappans excentriska flickvän framför dem även om till och med hon är en generalisering av stora mått mätt. Den velige håller dessutom på att utveckla någon slags romans med Marissas ex från OC, han som hade en affär med Julie Cooper. Han är också med i Lindsey Lohans nya film.
Hans karaktär i Related heter till råga på allt Alex Brody ( meta någon ?)

Jag har dock inte gett upp än, kanske kan serien växa något. Men än så länge är jag minst sagt skeptisk.

Inga kommentarer: