onsdag, mars 08, 2006

blondiner är roligare

Jag var ingen större Vännerfantast när serien gick. Faktum är att jag ärligt kan medge att serien mot slutet, iaf i mina ögon, blev rätt tråkig. Kanske tillhörde jag aldrig målgruppen.
Men Vänner, precis som vilken annan god komediserie som helst, ynglade givetvis av sig och detta i form av Joey som vi just nu kan se på Kanal 5 varje tisdag kväll. Och jag tycker att serien om Joey är så fundamentalt mycket bättre än vad Vänner någonsin var. Den största skillnaden är förstås att serien fortfarande känns nya och fräsch då den ju bara är inne på sin andra säsong. Men så är det ju KVINNORNA. Jag älskade Drea De Matteo som Adriana i Sopranos men Adriana gick en brutal död till mötes för ett visst antal säsonger sen. Jag saknar fortfarande Adriana och därför är det så kul att se Drea göra en roll så väldigt olik den i Sopranos. Vilket hon ju gör i Joey där hon spelar en av hans många systrar. Sen kommer förstås Joeys agent Bobbie. Rösten är ju värd att nämna i sig. Karaktären Bobbie får mig att bli helt bubblig av skratt av bara tanken. Men man får framförallt inte glömma Alex. Alex är en lagom bitter, Celine Dion-älskande revisor som är hemligt förälskad i Joey och Andrea Anders som spelar karaktären har en helt omistlig timing som gör att jag bara tokälskar henne. Hon har en like i Extras Maggie. Faktum är att ju mer jag tänker på dem bägge, desto mer lika inser jag att de är. Bägge har svårt att hantera de emellanåt absurda situtationer de lyckas försätta sig i. Och bägge är blondiner. Ännu ett bevis för att blondiner om inte har roligare så iaf är roligare.

Inga kommentarer: