lördag, mars 27, 2010

Reklamombudsmannen tycker Chanel Iman är för smal



Reklamombudsmannen har fällt HM:s reklam med modellen Chanel Iman för att de anser att hon är för smal. Detta finner jag mycket glädjande, just för att jag håller med dem. Jag tycker Chanel är vacker, men jag finner hennes kropp direkt frånstötande. Hon har inga armar, inga ben, inget kött överhuvudtaget, och som klädföretag tycker jag, kanske något världsfrånvänt, att HM har ett ansvar. Nu finns det säkert dem som tycker jag är hård mot Iman, och kommer dragande med argument som att hon inte kan göra något åt sin smalhet. Och det må vara hänt. Hon kanske har superhög ämnesomsättning, och det är ju trist om hon inte ska få några jobb bara för att någon ombudsman tycker hon föregår med dåligt exempel bara genom att vara sig själv. Men jag tycker ändå att det är rätt av RO att fälla reklamen med henne. Om det här kommer innebära att HM är mer restriktiva i vilka modeller de väljer återstår att se, det går väl bara att hoppas. Själv vill jag se vanliga människor i reklamen, och jag kan inte identifiera mig varken med Iman eller Emmanuela de Paula, som Gina Tricots ny modell heter, för att de är så magra. Jag vet att tanken på något som är ouppnåeligt är lockande, men jag tror den är är lika farlig som fängslande, just för att toleransen för vanliga kroppar som ser ut mest som kroppar gör blir lägre och lägre ju högre krav vi ställer på reklammodellerna, och det kommer skapa ett samhällsklimat där vi inte bara ser ner på överviktiga människor, utan också människor som inte nödvändigtvis är fula, utan bara ser annorlunda ut.

Inga kommentarer: