onsdag, december 05, 2007

Stockholms alla surfittor del 2

Men så är och har jag ju själv varit serviceslav och har så gott som dagligen i ganska många års tid mött bitterfittor i alla möjliga åldrar, som väl, om man tillåts att generalisera lite, egentligen borde vara glada att de lever i ett av världens bästa länder. Jag upplever dessa människor som ofantligt bortskämda, otrevliga och som personer som fullkomligt saknar självinsikt. Jag vet att jobbar man inom ett serviceyrke som exempelvis servitris eller butiksbiträde ska man vara tillmötesgående och jag har verkligen respekt för dem som i mina ögon tycks ha ett helt magiskt tålamod då det gäller dessa människor. För samtidigt är de så att det finns människor, som bara för att de köper en tjänst, en vara, ställer orimliga krav. Det finns människor som tror sig ha rätt att i form av kund ha rätt att behandla mig som servitris eller expedit som om jag vore deras tjänare eller slav. Vilket jag inte är. Jag är här för att hjälpa dessa och försöker verkligen göra det i den största möjliga mån men när kraven dessa kunder ställer är orimliga är de också lika omöjliga att tillgodose. Vad är det som ger er rätt att förödmjuka mig, förolämpa mig, dumförklara och visa ett så genuint akt för mitt människovärde?

Var har vanligt sunt förnuft och respekt för alla människors lika värde tagit världen om vi inte ens kan behandla varandra med ett uns av respekt ens i de mest vardagliga sammanhang? Tror du verkligen att du bara för att du betalar min lön också har rätt att kränka mig som människa? Du vägrar lyssna på vad jag som anställd försöker göra klart för dig, eller vägrar helt sonika ta till dig vad jag försöker förmedla. Och du saknar fullkomligt förmåga att ens föreställa dig under vilka villkor jag arbetar, vilka förutsättningar jag jobbar under. Att då kalla mig lilla gumman,försöka muta mig, eller bara visa mig ett allmänt förakt, då du redan från början haft en minst sagt avvog attityd till hela min person, gör inte dina möjligheter att mötas av god service särskilt mycket större. Man kan inte alltid få så man vill, det är den första läxan du måste lära dig. Börja med att banna den dagen då du fick uppfattningen om att så var fallet och du har kommit en bra bit på väg. Men innan dess så ber jag om att få slippa dig,du lilla bittra människa.

Inga kommentarer: