torsdag, december 06, 2007

Sex och stan

Att Tv 3 runt midnatt vardagar visar säsong på säsong av Sex and the city har för mig kommit att bli en minst sagt vuxen godnattsaga. Men så dyker de där avsnitten jag hatar så innerligt upp och jag räcker mig efter skämskudden. Jag verkligen avskyr som sättet som Carrie gör sig till på, oavsett om det är för den där jazzkillen med koncentrationssvårigheter, Aidan eller Big. Det är töntigt och så fruktansvärt ovärdigt. Okej att jag säkert själv har betett mig minst lika absurt i killars närhet men dessa relationer har aldrig blivit särskilt långvariga. Och kanske är det just för att jag känner igen mig själv som jag skäms så mycket. För jag tycker att vi borde ha kommit lite längre, än att man som kvinna fortfarande håller på och spelar rollen av vilken slags kvinna man tror att mannen vill ha, snarare än att känna sig trygg med att man duger och att mannen inte är något att ha om han inte har vett att fatta det.Men så blir ju Carrie också ihop med ryssen, en man som helt och hållet lyckas dupera henne, det är väl bara tur att hon undkommer ett liv i fullkomlig misär som den trofé han ville ha henne som. Eller så kanske det är sättet som SJP spelar ett sjåp som är jobbigt. Hur det övergår i ett tragiskt överspel som inte känns det minsta genuint och äkta, och detta inte för att det är så det ska kännas, utan för att hon inte kan. Igår var det avsnittet där Miranda får nackspärr, Charlotte slutar jobba och Big råkar ringa mitt i Aidan och Carries samlag. Och efteråt så får inte Carrie krypa upp i armhålans som det så oromantiskt heter på svenska. Och så tassar hon på tå och försöker GOTTGÖRA honom genom att köpa juice, försöka få honom att inse hur hon offrat sitt nikotinberoende för honom, går ut med hans hund. Det är outhärdligt att kolla på. Okej att hela avsnittet är uppbyggt på att Carrie ska vara så där äckligt konflikträdd som somliga är men när hon väl ska till att söka förlåtelse hos Aidan så blir det rent ut sagt patetiskt. Det är då hon kanske tio femton gånger upprepar orden" You have to forgive me" och aldrig förr har det i seriens historia skådats sådant överspel. Jag bytte kanal bara för en sekund, så äckligt är det.

Inga kommentarer: