söndag, oktober 01, 2006

Jan Guillou i Nöjesguiden

Nöjesguiden har intervjuat Jan Guillou. Utan att förstöra nöjet för er låter jag er läsa den på egen hand. Men några citat måste jag få lyfta ur de är så klockrena i sin brist på självdistans och självironi.

Vaknar du rosenrasande varje dag eller är det ett tillstånd du jobbar upp under frukosten?
- Nej (skratt). Jag blir inte arg förrän under arbetstid. Senare på eftermiddagen. Det är bara att läsa några borgerliga ledare så är saken klar.

När du ser så där pompöst proppmätt ut, vad har du då ätit?
- Ja, om jag ser proppmätt ut har jag nog ätit lax. Exempelvis.
- Men man kan inte tänka på sådant, för om du syftar på tv så är det så att om man tänker på hur man ser ut slår man ut halva sin hjärnkapacitet. Det är det som är felet med alla massmedieträningsverksamheter. Folk kommer in som halvidioter i direktsändning. Detta vet jag mycket om, följaktligen tänker jag aldrig på min framtoning.


Jan Myrdal hymlar inte om att han surfar lite porr på fritiden. Gör du?
- Nej. Jag tittar inte på porr. På fritiden.

Finns det någon svensk någonsin, förutom du, som gjort någonting bra?
- Ehh (paus). Ja, om man tänker efter måste jag nog säga att Karl XI var bra. Han räddade Sverige.

1 kommentar:

Malena sa...

"- Nej. Jag tittar inte på porr. På fritiden."

Hallå! Följdfråga!