onsdag, april 26, 2006

Ömsom vin, ömsom vatten

För några timmar i måndags eftermiddag fick jag tillfälle att för första gången i mitt liv leka vinnörd a la Sideways. Trött av att ha vankat av och an i en av de anslutande mässhallarna, där Gastro Nord höll till, bland degbunkar och espressomaskiner med axlar ömma av allt bärande på det material som samtliga utställare tvingade på mig, gjorde bara anblicken av alla flaskor som tronade upp på Vin Nordic mig mycket piggare. Och har man hyrt ett glas för 50:- är det väl självaste fan om det inte ska komma till användning.

Det är nog tur att något så gott är så dyrt. Men just att en god flaska Chablis ofta kostar mer än vad någon som inte känner vin skulle vara beredd att betala gör också att man faktiskt njuter mer. På en mässa full av vin så har man ett unikt tillfälle att prova sig fram bland sina favoriter som sällan bjuds. Och bland Chablisvinerna jag provade hos Vinalliansen gick jag från klarhet till klarhet. Ett Chablis är lent men min guide lät mig prova i en skala som stegrades och resultatet blev att jag nu vet exakt var gränsen går. Det vin som fortfarande är lent men ändå klingar kvar i munnen av karaktär är en som en ljuv sommardröm !

Oavsett hur gott ett vin är så kan man inte bränna ut sig i första bästa monter och därför spottade såväl jag som min omgivning i glaset. Och när det gäller de röda vinerna så tog det verkligen på min stackars munhålas krafter att ständigt spotta då jag upplever att rött vin är strävare på tungan. Men rött har jag svårt för oavsett, vem vill ha blå läppar ? Urban Decay har ju inte varit hippt på åratal.

När det kom till de starkare varorna sved det desto mer i min ömma faders ögon när han såg hur jag hällde ut finspriten. Själv blev han ömsom entusiastisk över tranbärslikören från Laponia Liquer som förbryllad av vodkan gjord på norskt källvatten.

Medan vissa utställare med all önskvärd tydlighet visade hur de egentligen var ämnade åt något annat gick det inte att undgå den smittande entusiasmen hos andra. Till den senare hörde den kroat som med bilder på vinstockar och jordmån inte bara lärde mig om Kroatiens vinutbud men också om kulturen och de levnadsförhållanden landets befolkning lever under. Och just sättet han gjorde det på fick mig att inse exakt hur stor del mat och vin har av vårt kulturliv och umgänge. Kring maten samlas vi och kanske sjunger eller lyssnar på andra som sjunger. Och på samma sätt kan ett det berätta om ett lands historia och bakgrund i en kontext som känns så mycket mer lockande än något annat.

Inga kommentarer: