fredag, januari 16, 2009

"Alla"

Håhåjaja. Jag funderar på hur upprörd jag ska orka vara över det jag nu ska skriva om. Om det har någon som helst betydelse. Eller om det är slöseri med tid och energi. Men jag ger det i alla fall ett försök.

Katrin ( Zytomierska om det nu är någon som undrar) skriver idag på sin blogg att alla vill bli smala. Hon skriver om detta för att hon blivit påhoppad av Blondinbella som i sin tur tycker det är så löjligt att alla håller på och bantar.

Min första invändning är användandet av ordet alla. Vilka är alla? Är det alla som Katrin känner? Alla som Blondinbella känner? Alla som är någonting? Alla som betyder någonting? I och med att jag vet i alla fall en eller två eller kanske till och med tre som inte bryr sin hjärna det minsta med bantning, eller huruvida dom anses vara tjocka eller smala, måste detta vara ett högst tillfälligt och situationellt alla som får fungera som någon slags synonym för "Katrins umgängeskrets" och "Blondinbellas nätverk". Alla sa man när man gick på högstadiet och ville ge intryck av att vara kool och utöva grupptryck på folk och få dem att må dåligt. Då sa man saker som " Alla var på skoldiscot i fredags" till någon som istället hälsat på sin mamma. Hur svårt kan det vara att precisera sig? Skriva " Alla som jag känner vill vara smala"? Tar väl på sin höjd någon sekund extra, och det är det fan värt, för det är fan inte underförstått vem Katrin syftar på. Eller Blondinbella heller för den delen.

Sen undrar jag givetvis vad Katrin menar med smal. De flesta har nog en väldigt personlig uppfattning om vad smal är, som allt som oftast går att sätta i samband till hur de ser på sina egna kroppar. Även jag som läst Katrins blogg ett tag och vet att hon tränar rätt mycket och på det stora hela har en rätt sund livsstil är tveksam på om hon pratar om smal som smal enligt BMI, smal som smal enligt modeindustrin, eller smal som smal efter hur hon ser ut, vilka mått hon lever efter.
Vad menar hon egentligen? Det är skillnad på att vara smal och sund exempelvis. De flesta jag känner vill nog vara sunda, hälsosamma och nyttiga människor. Samma människor kanske inte är smala, faktum är att om man är väldigt vältränad är man enligt vissa sätt att mäta att betrakta som överviktig, till och med i vissa fall som fet. Att vissa människor inte är smala, betyder inte automatiskt att dom är tjocka, och inte heller att dom hellre skulle vara smala.

Inga kommentarer: