söndag, oktober 02, 2011

....

Det finns mycket vi kvinnor enligt mig inte borde lägga tid och energi på. Som att spela ut varann. Skuldbelägga och skambelägga varann. När då den äkta frun i första avsnittet av nya serien Pan am tillrättavisar sin makes älskarinna med orden "Nej behåll den! Sätt upp den på ditt kylskåp som en påminnelse om att du inte ska ligga med andras män" när Colette frågar om hon vill ha sonens teckning blir jag väldigt illa berörd.

Nu utspelar sig Pan am på 60-talet så den bedragna äkta makan är väl på sätt och vis ursäktad. Men jag har sett oräkneliga exempel på liknande situationer. Jag har full förståelse för att dessa kvinnor är sårade, kränkta, stötta och svikna. Och kanske tar de ut sin ilska på just den andra kvinnan just på samma idé, föreställning, om systerskap som gör det fullkomligt självklart för mig att man borde låta bli. Men för mig är det inget annat än bristande förmåga till analys, vilket i slutändan leder till att man ändå går i patriarkatets ledband genom att upprätthålla idén om att vi kvinnor ständigt ska tävla och konkurrera om mäns uppvaktning, uppmärksamhet, gunst.

Inga kommentarer: