måndag, september 24, 2007

På tv ikväll

Missa inte starten av Dexter ikväll. Det är sjukt spännande,smartare och fasligt mycket snyggare än CSI. Jag gillar den för Michael C Halls totala förvandling från lite lätt psykotisk fjolla i Six feet under till fullblods psycho, en förvandling som verkligen skett från topp till tå.

Efter att ha sett bara ett par avsnitt blev nyfikenheten över hur historien slutade för stor och jag lånade den första av böckerna som serien bygger på. Bara för att upptäcka att det var en bok som i översättarens händer förvandlats till en deckare som vilken 11- åring som helst skulle ( men på grund av innehållet kanske inte borde) läsa. Översättaren tycks här ha varit fullkomligt inkompetent och inte alls lyckats med sitt uppdrag att på ett så smidigt som möjligt sätt låta textens stämning överleva översättningen. Istället kändes boken tråkig, platt och om jag någonsin läser någon av de följande böckerna blir det i originalspråk.

Även Boston Tea Party börjar ikväll, något som väl egentligen kan ha gått en ljusskygg eremit förbi. Inte nog med att killarna fick uppmärksamhet när de bevistade den där autkionen som finns med i kvällens avsnitt, för några veckor sen fick programmet ytterligare lite skjuts av deras blotta närvaro på (herr)fotbollslandslagets presskonferens. Och i Aftonbladet idag finns bilder på killarna när de lät sit hypnotiseras. Om de nu inte nått fram med att programmet börjar ikväll så beror det på att deras målgrupp är illiterata ( något min pappa är fullkomligt övertygad om då han tar varje chans att föreläsa om hur bara äkta whitetrash kan lockas av FF:s rövarhistorier), eller så har klungan frälsta helt enkelt tröttna på dem. Overexposure, eller vad det kallas.

Jag undrar varför Svt inte bröt upp Upp tll kamp i mindre delar, för att på så sätt kanske locka fler tittare. Med hälften så långa avsnitt hade serie blivit dubbelt så lång. Det är vad som håller mig vaken om nätterna.

Inga kommentarer: